PayPal pro firmy
PayPal používají firmy pro příjem plateb od svých zákazníků, pro posílání prostředků mezi firmami, partnery, odměňování a jiné rozesílání plateb.
Takto vypadá úvodní stránka firemního účtu, kde je vidět přehled zůstatků, poslední transakce a základní funkce:
Příjem PayPal plateb od zákazníků
Nejčastěji se používá PayPal jako třetí platební metoda vedle platby kartou a bankovním převodem. Z pohledu obchodníka není obvykle tak atraktivní jako kartové transakce nebo bankovní převody, protože poplatky PayPalu jsou o něco vyšší. Pro zákazníky je to ale žádaná metoda, protože nabízí vyšší komfort (stačí zadat login a heslo, netřeba číslo karty), nebo třeba snadnější refundace.
Pro firmy je výhodou PayPalu také globální pokrytí – je rozšířený po celém světě, a proto Vám jednoduchým způsobem zaplatí zákazníci ze vzdálených zemí, kam české karetní společnosti nemají dosah.
Implementace PayPalu je pro online poskytovatele poměrně jednoduchá:
- pomocí platebních tlačítek (Buy Now) – v paypalu si vytvoříte tlačítka pro jednotlivé produkty, které poté vložíte do stránek
- pomocí API
- pomocí vygenerování platebního požadavku (requestu) a jeho odeslání zákazníkovi
- pomocí univerzálního linku obchodníka (tzv. Paypal.me)
Při platbě dochází k přesměrování ze stránek prodejce do systému Paypalu, kde se provede ověření uživatele a dojde zde také k autorizaci platby. Po zaplacení se platební okno zavře a dojde k přesměrování zpět na stránky prodejce. V případě API pak probíhá komunikace se systémem, čili je možné spárovat platbu (nebo neuskutečnění platby) s objednávkou a dále s tím v systému pracovat.
Při platbě prodejci i zákazníkovi přijde notifikace s veškerými detaily.
Po přihlášení na účet je možné vidět detaily platby. Také zde můžete každou platbu refundovat, ale jen po omezený čas, tuším že 180 dní.
Platby kartou v PayPalu
PayPal umožňuje také platby pomocí platebních karet – zákazník tedy nemusí mít nutně PayPal účet – při platbě se objeví možnost zaplatit debetní nebo kreditní kartou. Trochu nevýhodou je, že tato možnost je trochu nenápadná a mnoho lidí si ji nevšimnce, takže pokud spoléháte jen na PayPal, je dobré na to zákazníky upozornit ještě před vstupem do platebního formuláře.
Tato možnost se také neobjevuje zákazníkům vždy – myslím, že až při nějaké minimální výši platby – např. při výběru produktu za $39 se možnost platit kartou ve stejném formuláři neobjevuje.
PayPal a účetnictví
V účetnictví se obvykle vede PayPal jako samostatný účet podobně, jako když máte účty ve více bankách nebo více měnách. Pokud máte v PayPalu více měn, pak se o každé účtuje také samostatně. V následujících odstavcích jsou nejčastější požadavky účetních.
Výpis z účtu PayPal
Na konci měsíce je možné si v Paypalu stáhnout měsíční výpis podobný tomu, na co jste zvyklí u českých bank. Lze ho najít v Activity > All reports > Statements Monthly a zde si vyberete dané období a formát – PDF nebo CSV. Nejprve musíte kliknout na možnost „Request“ – poté se během několika minut vygeneruje výpis a objeví se tlačítko „Download“ pro stažení.
V případě PDF má výpis několik sekcí:
- Balance summary – přehled počátečního zůstatku, obratů a koncového zůstatku za každou měnu.
- Activity summary – podobný přehled s trochu detailnějším členěním (počáteční zůstatek, odeslané platby, přijaté platby, výběry, vklady, poplatky, koncový zůstatek)
- Detailní výpis transakcí pro jednotlivé měny (datum, popis, protistrana, částka, poplatek, čistá částka)
Paypal import do Pohody
Pokud chcete transakce z PayPalu naimportovat do Pohody, máte dvě možnosti:
- Pomocí MS Excel: stáhněte si v Activity > All transactions všechny aktivity, načtěte si je do Excelu a převeďte je do požadovaného formátu XML. Poprvé Vám to asi zabere docela dost času a trochu laborování s formáty a makry, ale jakmile vytvoříte šablonu, tak ji pak můžete používat každý měsíc
- Pomocí některé placené online služby, která za Vás předchozí bod provede sama (např. tato, ale nemám vyzkoušeno: https://bankovni-vypisy.cz/scenario/fio/pohoda/). Zde pozor, že dáváte data cizímu subjektu.
Refundace v PayPalu
Refundace v PayPalu jsou pro zákazníka velmi jednoduché – když se přihlásí na svůj účet, tak má u platby možnost refundace. Proto je míra refundací vyšší, než v případě platby kartou, kde zákazník nemá jednoduchou možnost o vrácení takto snadno požádat.
Jak v PayPalu provést refundaci platby zpět k zákazníkovi? Jednoduše – v přehledu aktivit najdete platbu a rozkliknete u ní možnosti – je tam položka Refund:
Stejně tak lze najít možnost refundace v detailu platby – tlačítko „Issue a refund“. V následujícím kroku pak můžete provést celou refundaci (bude vrácena celá částka), nebo jen částečnou refundaci (např. pro poskytnutí dodatečné slevy). Můžete také připsat poznámku číslo faktury. Po odeslání dojde k vrácení prostředků na PayPal účet zákazníka, nebo na jeho kartu, podle toho, odkud platba přišla – připsání prostředků zpět k zákazníkovi obvykle trvá několik dní.
Cena za refundaci v Paypalu je zdarma, nicméně PayPal nevrátí zpět poplatky, které si strhl při připsání původní platby. Zákazník zpět dostane celou částku, čili poskytovatel tím doplácí původní poplatek PayPalu. Ale toto je běžné i v ostatních platebních systémech.
ChargeBack a řešení stížností
Vaši zákazníci mají v PayPalu možnost podat stížnost – např. když nedostanou předem zaplacené zboží, nebo když nejsou spokojeni. PayPal v tu chvíli nastartuje tzv. „spor“ – dostanete o něm notifikaci, ve kterém se máte možnost ke stížnosti vyjádřit a navrhnout další postup – např. refundovat peníze, doložit dodání apod. Pokud jste si jistí, že je stížnost neoprávněná a stojí Vám za to trávit čas řešením, pak zde máte možnost. Já provozuji digitální službu, kde občas zákazník zaplatí předem, aniž by si předem otestoval, zda je pro něj služba relevantní a když zjistí, že nikoliv, tak tímto způsobem chce vrátit peníze. Mohl bych mu to sice vymlouvat, ale rychlejší je mu jednoduše vrátit peníze a nediskutovat s ním, je to jen ztráta času pro obě strany.
Pokud zákazník zaplatil pomocí své platební karty, má možnost požádat vydavatele karty o chargeback – tedy o vrácení peněz za nákup v případě problému (nedodání zboží, nespokojenost apod.). A protože mají lidé často napárovány karty na PayPal, nebo zaplatí v platební bráně Paypalu bez použití paypal účtu kartou napřímo, může tato situace nastat i u PayPalu. Opět je založen nový případ sporu a Vy se můžete vyjádřit a navrhnout další postup – podobně jako je popsáno v předchozím odstavci.
Cena za řešení stížnosti a chargeback přes PayPal je docela vysoká – $15 / €14/ 350 Kč za transakci. Vždy je proto lepší se chargebackům vyhnout tím, že na Vašich stránkách zákazník jednoduše najde možnost zažádat o refundaci nebo řešení stížností napřímo, aby nemusel kontaktovat vydavatele karty nebo PayPal. Je také dobré zkontrolovat, jakým způsobem se zobrazují platby za Vaše služby ve výpisech zákazníků – mělo z toho být patrné, že jde o daný obchod. Pokud by byl název jiný, tak si to nemusí zákazník spojit s daným nákupem a bude platbu také reklamovat. Identifikátor platby lze definovat v nastavení PayPalu.
Podpora ze strany PayPalu
Dokumentace PayPalu je poměrně dobrá a srozumitelná – jak pro běžné operace, tak pro implementaci do aplikace. Několikrát jsem se při provozování platební brány PayPalu setkal s nejasností a zkusil kontaktovat podporu, bohužel odpovědi nebyly ani rychle, ani použitelné – v podstatě zopakovaly dokumentaci, v řešení problém mi helpdesk nijak nepomohl. Toto vidím jako docela problém, asi je to dáno velikostí českého trhu.
PayPal platby už využíváme mnoho let, pokud byste měli nějaké dotazy, můžete zkusit napsat dotaz v sekci Poradna.